Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Flaga Polski i godło państwowe Polski

Dofinansowano ze środków budżetu państwa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX i XI wieku – tłumaczenie na język angielski i publikacja książki.

Konkurs 10, Moduł: Uniwersalia 2.1; NPRH/U21/SP/495361/2021/10

Książka „Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX i XXI wieku” ma charakter interdyscyplinarny i przedstawia spór „wokół piękna” w sztuce ubiegłego wieku. Jest syntezą różnorodnych zjawisk artystycznych i postaw estetycznych kompozytorów, syntezą uwzględniającą kontekst ideowy i społeczny tworzonej w XX i XXI wieku muzyki.   Zaproponowana konstrukcja historiograficzna opiera się na założeniu, że ową różnorodność zjawisk artystycznych i postaw estetycznych można interpretować w relacji do idei piękna,  zdominowanej w XX wieku przez rozmaite ideologie. Za początek owej historycznej konstrukcji przyjęto narastający u schyłku XIX wieku kult Wagnera i szeroką akceptację jego wizji sztuki związanej z pojęciem  Zukunftsmusik (muzyka przyszłości). Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej części zatytułowanej „W stronę modernizmu” przedstawione są m.in. spory na temat modelu kultury muzycznej w latach międzywojennych, inspirowane przez koncepcję muzyki narodowej oraz  współczesnej (tzw. postępowej). Uwzględniono także problemy związane z życiem muzycznym naznaczonym w okresie powojennym cieniem „żelaznej kurtyny”, dzielącym świat sztuki na „zniewolony”(przez ideologię socrealizmu) oraz „wyzwolony” (przez sztukę awangardową). Scharakteryzowano także postawy estetyczne i walory warsztatu kompozytorskiego czołowych twórców muzyki, także polskich. Pierwszą część zamyka rozdział, w którym zaprezentowane są kwestie związane z rozwojem techniki umożliwiającej tworzenie i funkcjonowanie muzyki elektroakustycznej oraz muzyki filmowej. W części drugiej zatytułowanej „W okowach płynnej nowoczesności”, dyskutowane są m.in. problemy dotyczące tzw. muzyki popularnej oraz twórczości muzycznej określanej w krytyce artystycznej takimi terminami jak “nowy romantyzm” czy „new simplicity vs. new complexity”. Omawiane są różnorodne propozycje twórcze naznaczone z jednej strony akceptacją idei „różnorodności” i tzw. „nową duchowością” z drugiej zaś - próbami powrotu do sztuki wpisanej w Biblijną koncepcję świata jako kosmosu, ładu i harmonii. Podjęto m.in. próbę opisania fenomenu twórczego Stockhausena, Pendereckiego czy Lutosławskiego, oraz zasygnalizowano istotne we współczesnej humanistyce pytania i problemy związane z dyskursem o muzyce we współczesnej kulturze cyfrowej.

Dofinansowanie: 124.983,00 zł
Całkowita wartość: 124.983,00 zł

Data podpisania umowy: 11.3.2022

 
Polecamy również
Archiwum Oficyny Poetów i Malarzy - kontynuacja

Archiwum Oficyny Poetów i Malarzy - kontynuacja

Badania nad księgozbiorem Uniwersytetu Krakowskiego ze szczególnym uwzględnieniem rękopisów łacińskich o sygn. 1576-1662

Badania nad księgozbiorem Uniwersytetu Krakowskiego ze szczególnym uwzględnieniem rękopisów łacińskich o sygn. 1576-1662

Tłumaczenie na język polski i opracowanie naukowe dzieła: "Justice as Fairness: A Restatement." Johna Rawlsa

Tłumaczenie na język polski i opracowanie naukowe dzieła: "Justice as Fairness: A Restatement." Johna Rawlsa

Antologia Stobajosa - opracowanie i przekład komentowany

Antologia Stobajosa - opracowanie i przekład komentowany

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju