Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Web Content Display
Web Content Display
Web Content Display
Web Content Display
Patriotyzm w konserwatywnej i katolickiej myśli pedagogicznej Polaków w XX wieku
Konkurs 11, Moduł: Fundamenty; NPRH/F/SP/507975/2021/11
W XIX wieku Polacy nie mieli ani dekady wolności, co warunkowało rozumienie i przejawianie się ich patriotyzmu w XX wieku. Nadanie mu rangi prawa naturalnego (myśl katolicka i konserwatywna) wprowadza go w krąg prawa wyższego od stanowionego – tu jedną z dróg jego podtrzymywania jest wierność tradycji. Jej sens niesie przesłanie: patriotyzm pozwala zachować tożsamość. Rekonstrukcja historii idei patriotyzmu w świadectwach osobistych będzie weryfikować tezę mówiącą, że specyfika historii narodu, jego geografia i kultura warunkują treści wpisane w patriotyzm jako miłość Ojczyzny. Ukaże to monografia (4-autorska) opublikowana w języku polskim pt.: Patriotyzm w polskiej myśli pedagogicznej XX wieku. Twórcy – koncepcje – praktyka oraz angielskim pt.: Patriotism in Polish pedagogical thought of the 20th century. Creators - concepts – practice. Bazować będzie na edycji 5 tomów źródeł (świadectw osobistych) do wychowania patriotycznego, ich wyborze w języku angielskim i innych. Wszystkie publikacje będą recenzowane, wydane w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego w serii „Polska Myśl Pedagogiczna”, w dystrybucji Columbia University Press i Cambridge Uniwersity Press; będą również dostępne online (open access) w Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego. Edycje te uzasadniać będą, że patriotyzm Polaków w historii XX w. jest szczególnie szlachetny, pozbawiony szowinizmu, manifestuje się w biografiach wielkich i zwyczajnych postaci wybitnie oddanych dobru Ojczyzny.
Dofinansowanie: 713.875,50 zł
Całkowita wartość: 713.875,50 zł
Data podpisania umowy: 31.01.2023